SEO Copywriting. Schrijf jij voor Google of voor je lezers?
#seo #copywriting #contenisking #contentmarketing
Allen veel gehoorde termen op het gebied van online marketing. Moet jij als ondernemer hier alles van af weten of kan je het beter uitbesteden?
Schrijf niet voor zoekmachines, maar voor je lezers!
Dit is een veelvoorkomende fout gemaakt door schrijvers van webteksten met beperkte ervaring in SEO. Er worden geweldige teksten geschreven, volledig geoptimaliseerd en er wordt vooral gekeken naar hoe deze content zo snel mogelijk positief door bijvoorbeeld Google wordt opgenomen. Het probleem is hiermee vaak dat deze content zeer moeilijk of niet gemakkelijk leesbaar is.
Tip: Ga je teksten schrijven voor het internet optimaliseer deze dan vooral voor de lezer.
Hoe zorg je er dan voor dat je teksten worden gevonden?
De juiste balans in vinden SEO geoptimaliseerde tekst en voor lezers geoptimaliseerde tekst is een hele uitdaging. Zorg ervoor dat de lezer van de teksten echt het gevoel krijgt dat deze tekst voor hem/haar geschreven is. Probeer dit dan zo goed te doen dat de lezer ook nog aanzetten tot de conversie waar je deze tekst voor hebt geschreven. Door deze conversie, verkoop, informatieaanvraag of offerteaanvraag is je lezer ineens je gebruiker geworden zonder dat hij het gevoel heeft gekregen dat hij dit van jou moest doen. Je scoort dus een harde conversie op een zachte manier. Natuurlijk houd je nogmaals rekening met de zoekmachines. Want wordt je niet gevonden dan kan je de lezers ook niet blij maken.
Tips voor SEO Copywriting
Bepaal waarover je gaat schrijven
Weet je wat je doelgroep is? Wat is de context tussen jouw doelgroep en de website waar je voor schrijft? Zijn er bepaalde onderwerpen waarvan jij vooraf al van weet dat je doelgroep daar blij van wordt? Deze drie antwoorden schelen veel tijd en ergernis van jouw lezers.
Om te weten wat je doelgroep wil lezen kan je ze bijvoorbeeld een tijdje volgen op sociale media.
Waar zoekt je doelgroep naar?
Je weet wat je doelgroep is. Je weet welke bezoekers op je website terecht komen. Weet je ook met welke zoektermen ze op je website komen? Met het antwoord op deze vraag kan je dus steeds relevanter zijn voor je gebruikers/lezers. Voor een goed onderzoek naar afgeleide zoekopdrachten en hoe vaak men hiernaar op zoek is geweest is de Google zoekwoordplanner een handige tool.
Bepaal een keywordstrategie
Weet jij op alle bovenstaande vragen antwoord te geven, dan heb je een onderwerp en met behulp van dit onderwerp bepaal je een keyword waarop jij gevonden wilt worden. Een keyword kan dus meer dan een woord zijn. Onderzoek wijst namelijk uit dat de meeste zoekopdrachten in Google bestaan uit drie woorden. Er worden tegenwoordig steeds vaker gedeeltes van of hele zinnen gebruikt om te zoeken en dit werkt best goed! Wil jij gevonden worden op de zogenaamde Longtail zoektermen?
[easy-social-share buttons=”facebook,twitter,google,pinterest,linkedin” counters=0]
Ga aan de slag
Nu heb je een keyword bepaald of een aantal woorden waarop de tekst geoptimaliseerd moet woorden. Ga hier dan op een natuurlijke manier over schrijven.
Tip: Denk vooral niet te veel na!
Laat je tijdens het schrijven vooral niet teveel leiden door dat zoekwoord, maar schrijf natuurlijke teksten, schrijf wat er in je op komt en schrijf vooral alsof je het ook echt meent.
Zorg dat de lezer van jou contentmarketing dit gevoel krijgt.
Zorg dat het leesbaar is
Zorg ervoor dat je webteksten gemakkelijk leesbaar zijn!
- gebruik korte zinnen indien mogelijk, zo niet deel ze op
- maak beschrijvende kopjes en titels
- gebruik korte alinea’s
- maak de tekst snel te scannen voor de lezer
- gebruik opsommingen
- niet teveel (tussen haakjes schrijven)
- gebruik afbeeldingen om duidelijker en aantrekkelijker te zijn
Optimaliseer je HTML
Je hebt je keyword en je tekst. Nu ga je zorgen voor de vindbaarheid. Hierin zijn de meta-title en meta-description tags nodig. Persoonlijk begin ik altijd eerst met de title-tag.
Hierin verwerk je het keyword vooraan en volg je met een zin die evengoed het onderwerp van jouw tekst beschrijft. Zorg ervoor dat deze niet te lang is en wel binnen het gestelde aantal karakters blijft. Deze wordt anders afgekapt door Google en voor de ontbrekende tekst worden dan ‘…’ genoteerd. Kans dat je een belangrijk deel van je omschrijving hierdoor misloopt is dus aanweizg.
De META-description
Maak nu een meta-description aan waarbij je gekozen keyword minimaal één keer in voorkomt, maar zeker niet te vaak. Dit kan je het best maximaal twee keer doen. Verder is een korte beschrijving van je je tekst hierin erg belangrijk voor de mensen die op zoek zijn. Beschrijf je hetgeen waar je tekst over gaat met een subtiele call-to-action (CTA) hierin. De zoekers zullen dan eerder overgaan tot een click naar de website en het artikel.
Een voorbeeld van een minder goede en een goed geschreven meta-title en meta description zie je hieronder in beeld. Allen zijn met dezelfde zoekopdracht ‘Vergelijk Internetmakelaars’ gevonden.
afbeelding 1:
afbeelding 2:
afbeelding 3:
Met de zojuist gestelde voorwaarden voor goede meta-tags valt afbeelding 1 direct op.
Afbeelding 1
Hoewel deze wel boven de andere twee zoekresultaten staat zijn is de titel en omschrijving te lang waardoor de zoeker niet de volledige informatie krijgt. De titel begint echter wel met de exacte zoekterm.
Afbeelding 2
Is een afgeleide van afbeelding 3. Deze komen dus twee keer voor op één pagina van Google. Bij de tweede afbeelding zie je nog dat de omschrijving iets te lang is, maar de lezer heeft wel een duidelijk beeld.
Afbeelding 3
Is een voorbeeld van een goed geoptimaliseerde meta-tile en meta-description. De titel omschrijft de zoekterm, de informatie op de pagina en de omschrijving is bijvoorbeeld niet te lang.
Aan de slag met Seo Copywriting
Seo Copywriting is dus geen hogere wiskunde, maar ben je er niet bedreven genoeg in dan kan het een tijdrovend proces zijn. Heb je na het lezen van dit artikel vragen over dit onderwerp, wil je er meer van weten of wil je weten wat Preface voor jouw kan beteken met betrekking tot het schrijven van geoptimaliseerde content voor je website. Neem dan gerust contact op via 010 307 09 71 of laat ons jou bellen! info@preface.nl
Is dit artikel ook interessant voor jouw collega’s, vrienden of kennissen? Deel het dan met ze!
[easy-social-share buttons=”facebook,twitter,google,pinterest,linkedin” counters=0]
Over Preface en dit blog
Preface is een Online Markteing bureau waarbij het behalen van een positief rendement op de marketinginvestering centraal staat. Wij gaan ervoor on jouw doelen te realiseren.
Vraag een gratis offerte aan
Wij leveren alle professionele diensten op het gebied van online marketing en werken graag mee aan her online succes van jouw bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld door middel van SEO en SEA
Onze nieuwsbrief ontvangen!
Recente berichten
- Tips voor SEO Copywriting 29 september 2015
- Knowledge graph in Google tonen! 8 juli 2015
- Google rolt Penguin 3.0 update uit 24 oktober 2014